Världens religioner

I världen har vi något som kallas religioner eller trosuppfattning, det innebär att alla har olika tro och uppfattningar på vissa saker. En del tror att gud finns medans andra tror på andra gudar.

Världens religioner

Dessa religioner är vanligast 

Den vanligaste religionen är kristendomen och med den innebär det att man tror på gud och att Jesus är guds son. Omkring 2,4 miljarder människor, eller också 33% av jordens befolkning finner sig som kristen. I kristendomen är kvinnor och män precis lika viktiga. I kyrkan så läser man en bibel, i bibeln står det att gud skapade människan till sin avbild och att han skapade dem till man och kvinna. Kristendom- dopet är en helig rit och man anser att man renar barnet från synd vid dop, att man samlas i kyrkan och stänker heligt vatten över barnens huvud och rabblar några psalmer är hur det går till. På andra plats kommer Islam, en religion med omkring 1,6 miljarder utövare, eller 23% av jordens befolkning. Det var profeten Muhammed som grundade islam, 600 år efter Kristus. Ingår man i islamska religionen så kallas man sig för muslim. Kvinnan och mannen ses som jämställda i Islam och båda könen ska klä sig anständigt och kvinnan ska svepa om sig sina kläder. I den islamska religionen så läser man koranen. De flesta som är muslimer bor i Asien, de flesta i Pakistan, Indonesien och Bangladesh. Muhammed som grundade Islam föddes i Mekka, Saudiarabien. Hinduismen är den äldsta religionen och har sina rötter i Indiens historia. Det var ingen specifik som grundade hinduismen utan religionen kom till av kunskaper från andra religioner, bland annat ifrån grekisk mytologi, persisk religion, islam och kristendomen. Hinduismen har många gudar och man ber till den guden som passar för dagens ändamål. Inom hinduismen anses det vara kvinnan som ska ta hand om familjen. När det kommer till äktenskap så är det föräldrarna som väljer vem de ska gifta sig med, och detta gäller båda könen. De kan ha önskemål men i slutändan är det ändå föräldrarnas beslut som räknas. Buddism är en världsreligion fast den saknar en gud. Man har istället Buddha, han är en läromästare och visar hur man ska leva inom buddismen. Buddha var en hindu och buddismen växte fram genom hinduismen, likaså var det med Jesus inom kristendomen som var jude. Inom hinduism och buddism så tror man på karma, det betyder att för du något gott med dig så får du även nått gott tillbaka, är det tvärtom så hamnar du längst ner inom hierarkin.
När Buddha dog så blev religionen självständig och den spreds snabbt, från Indien till Sri Lanka och vidare till Sydostasien och Himalaya, religionen är fortfarande stor i Indien men även i Thailand, Sri Lanka, Kina, Japan och Sydkorea.

Dessa religioner är vanligast

Buddism är en världsreligion fast den saknar en gud. Man har istället Buddha, han är en läromästare och visar hur man ska leva inom buddismen. Buddha var en hindu och buddismen växte fram genom hinduismen, likaså var det med Jesus inom kristendomen som var jude. Inom hinduism och buddism så tror man på karma, det betyder att för du något gott med dig så får du även nått gott tillbaka, är det tvärtom så hamnar du längst ner inom hierarkin.När Buddha dog så blev religionen självständig och den spreds snabbt, från Indien till Sri Lanka och vidare till Sydostasien och Himalaya, religionen är fortfarande stor i Indien men även i Thailand, Sri Lanka, Kina, Japan och Sydkorea.







Comments are closed.