Utveckla din affärsidé

Har du kommit på en affärsidé som är något utöver det vanliga? Då kan det vara bra att veta hur du ska gå tillväga för att utveckla den. Nuförtiden är det inte nödvändigt att skriva en hel affärsplan för att få tag i investerare eller andra intressenter. Dock kan det vara skönt för din egen skull, att ha någon sorts mer detaljerad strategi att luta dig tillbaka mot.

Business Model Canvas

Det du bör göra när du har din affärsidé klar för dig är att att skapa en “Business Model Canvas”. Googla och välj den matris som du vill fylla i. För att kort förklara är en Business Model Canvas som en översikt över en affärsplan. Där fyller du i alla viktiga detaljer såsom nyckelaktiviteter för ditt företag, tänkta samarbetspartners, marknadsföringsplan, resurser, inkomster och utgifter.

Budgetering

När du har skapat din Business Model Canvas får du en översikt kring hur mycket du måste tjäna för att nå “break even”. Att nå break even innebär att ditt företag går plus minus noll. Start-ups brukar oftast gå med minus de första åren, så du måste ha koll på hur mycket du behöver för att kunna starta din business och för att kunna gå med plus efter startup-fasen.Nästa steg är därför att skapa en likviditetsbudget för att se när och hur du kommer nå break even. Du behöver även göra en resultat – och balansräkning över åtminstone de första tre åren.

Budgetering
Budgetering

Övriga tips

För att veta hur du ska pitcha din idé för investerare och andra intressenter bör du ha genomtänkta strategier för hur du ska gå tillväga med att utveckla ditt företag, hur du ska marknadsföra det när det sedan är igång samt vad du ska trycka på i pitchen för att fånga åhörarnas uppmärksamhet. Har du aldrig pitchat förut kan du gå en kurs hos Snacka Snyggt för att lära dig om “do’s and don’ts” under pitchen. Något som alla investerare vill veta är huruvida du har validerat marknaden. Är din idé något som faktiskt efterfrågas och har din målgrupp fått möjlighet att testa en prototyp?

Övriga tips
Övriga tips

Detta kan vara avgörande i beslut kring investeringar i din affärsidé. Ytterligare en sak investerare och övriga intressenter är intresserade av är hur stor skalbarhet din idé har. Är det begränsat till en region i Sverige eller kommer det gå att expandera till en global marknad? Oavsett var fokus ligger i din affärsidé måste du alltid tänka på skalbarhet. Tänk på att om du vill att någon går in med investeringar i din idé vill denne gärna ha avkastning eller andelar i bolaget. Därför måste du veta om du vill äga bolaget själv och vara med i beslutsfattandet eller om du endast vill sälja av det och tjäna pengar på din idé. Det går därför inte att bortse från hur viktigt det är att du har full koll på allt som kan tänkas röra din affärsidé och att du kan besvara alla frågor som kan poppa upp, juridiska såväl som miljömässiga. Har du alla dessa bitar på plats är det bara att börja sälja in din idé. Och vad du än gör, låt aldrig någon få dig att tvivla på att den inte är tillräckligt bra men var lyhörd för feedback och ödmjuk inför uttrycket “gör om, gör rätt”!

Comments are closed.